Saturday, June 21, 2008

فرانكواراب

بهظ بيه سألنى سِال مهم جدا النهاردة..ليه أنا ساعات بستخدم الفرنكواراب فى الكتابة..بصوا هو و الله مش الاطة و لا حاجة ب اللى انا نفسى وصله إن الواحد ممكن يقول كل اللى جواه بأى طريقة حتى و لو كان بإستخدام لغة جديدة, اه و إيه المشكلة فى ده؟؟ الإنسان هو اللى إخرع الغة علشان يعبر عن نفسه.. و دايما هيفضل دور على طريقة يقول فيها هو عايز إيه :) ده اللى أنا عايز اقوله..طبعا انا مع اتمسك بللغة العربية علشان مهما كن دى اللغة الأم..بس ساعات بحس إنها مش مساعدة اوى على انى اقول اللى نا عايزه بسهولة؟؟

أنا عايز أعرف رأيكوا فى ده إيه؟؟ و مين شايف إن حتى بإختلاف اللغة ممكن نعبر عن اللى إحنا عايزينوا...يلا مستنى ردكوا

3 comments:

Bahz.Baih said...

ya 3am bogy el franko arab howa 3araby bas mabyt2arash

المحافظه على اللغه مش نكتب فرانكواراب ولا عربى عادى ... المحافظه على اللغه هى انك تكتب بلغه عربيه فصحى ففكك من الكلام ده لان محدش فين بيعمل كده و الكتابه على الابلوج مس مستاهله التعب ده كله

BOOGY said...

انا معاك يابهظ بيه أنا بتكلم عموما..فاكر يوم تجربة الفصحى اللى عملناها :)) اليوم ده فى الأخر قلب بضحك ..

Rain_Drops said...

إنك تكتب لغتنا بحروف لاتيني مش عربي متهيألي ما اسموش فرانكوآراب !
بس أنا أعرف إن فيه لغات زي الصيني مثلا بتتكتب بحروف لاتيني إلى جانب حروفها الأصلية (لإن حروفها صعبة على غير أهلها في التعلم ) ف مافيش مشكلة إنك تكتب عربي بحروف لاتيني لما تبقى في مكان مش متوفر فيه الحروف العربي ، يعني مثلا ياهوو و هو بيخرف العربي و يخليه هندي و انت عايز تبعتلي تعليق ما ينفعش يتقال غير بلغتنا خلاص مافيش مانع إننا نستفيد من حاجة متوفر و عارفينها ، بس لما تبقى قاعد تكتب في المدونة و عندك حروف عربي و زي الفل ليه بقى تبهدلني وراك و تخليني أقعد أفك رموز عجيبة (لإن كل واحد بيكتب عربي بحروف لاتيني على مزاجه خصوصا في مسألة الأرقام)
دي وجهة نظري المتواضعة و وجهة نظر أي شخص معتدل بعيد عن القومية الزايدة